Dit werkt bij mij dus averechts

Gistermiddag was het warm, erg warm zelfs. Zeg maar gerust heet.

Smorgens was het bij ons buitenverblijf nog goed te doen maar zo rond een uur smiddags was het gewoon te warm. Om toch nog wat te kunnen werken hebben we ons mobiele kantoor (laptop, iphone en flesje water) ingepakt om een rustig plekje bij een nabijgelegen boscafe op te zoeken. Gisteren zaten we hier ook om dezelfde reden dus een vriendelijk “doe mij maar hetzelfde als gisteren” was voldoende toen de serveerster onze bestelling kwam opnemen. Ter controle herhaalde ze even wat ik gisteren gedronken had “Bavaria Radler 0%”, ik bevestigde dit en ze liep weg.

Terwijl we op onze bestelling aan het wachten waren haalde ik mijn iPhone tevoorschijn en controleerde ik op binnengekomen mail. Een persoonlijk mailtje uit naam van Mark Bongerds, Facebook expert, gladjanus en zeker niet mijn voorbeeld als het gaat om succesvolle voorbeelden zakelijk gezien.

De afbeelding van de mail zie je hieronder staan.

Wat viel mij op aan deze mail. Om te beginnen de punten waar ik persoonlijk dus echt de kriebels van krijg en dus ook zeker niet bij mij werkt.

  1. “Hopelijk ben je aan het genieten van je vakantie.”
    Ja dat kan altijd in deze periode van het jaar maar als het een persoonlijke mail was had dan even wat gezegd over de temperatuur, was wat actueler geweest. Dit bericht was misschien al 4 maanden geleden klaargezet voor verzending.
  2. “Ik heb een vraagje, vandaar dat ik je mail.”
    Dit lijkt een heel persoonlijke mail te zijn van Mark persoonlijk maar als ik dan bovenin op mijn scherm kijk dan zie ik dat dit bericht onderdeel is van een mailinglijst, zo persoonlijk is het dus niet. Hiermee zeg ik niet dat het personaliseren van mail niet goed is, dat is prima zelfs.
    Maar zeg niet dat je mij persoonlijk mailt terwijl het gewoon een bericht is uit een mailmarketing programma dat waarschijnlijk naar honderden mensen is verzonden, Mark weet waarschijnlijk niet eens dat hij mij deze “persoonlijke” mail verzonden heeft.
  3. “Daar is zojuist onverwachts een plek in vrijgekomen”
    Ja tuurlijk en nu ben ik de uiterst speciale uitverkorenen om deze plek op te vullen. Het klinkt allemaal veel te mooi om waar te zijn en omdat ik bij punt 1 en 2 toch al was afgehaakt doet me deze ultieme kans niet zoveel.
  4. Op de valreep snel nog even de inhoud van het ultieme aanbod noemen en langs de neus weg ook even het bedrag noemen wat er dan afgetikt mag worden, bijna 3000 excl BTW waarschijnlijk.

Je merkt dat ik dit aanbod dus nooit zal aannemen. Als nabrander nog even een opmerking over de manier waarop je dan contact met mark kan opnemen aangezien er totaal geen link in de mail zit waar je op kan klikken. De enige manier is de mail beantwoorden. Dan denk je dat je waarschijnlijk een bericht gaat sturen naar mark@academy.nl of iets dergelijks.

nee je gaat een bericht sturen naar

reply-markbongersacademy.activehosted.208.3793.9166@s6.asa1.acemsd5.com

Ja dat is lekker persoonlijk 🙂

Is er dan niks goed aan dit bericht?

Jawel, er zitten ook positieve punten aan dit bericht, punten die je zeker zelf ook kan toepassen maar dan zonder dat kleffe nep-persoonlijke vleugje waarin je gewoon bedonderd wordt.

  1. Je naam wordt genoemd in de aanhef, dat spreekt je toch aan en is persoonlijk
  2. Een vraag in de onderwerp regel “Mag ik je bellen voor overleg?” is altijd uitnodigend.
  3. Korte e-mail zonder opmaak. Korte e-mail zijn snel even gelezen en het niet gebruiken van opmaak geeft ook weer de indruk dat het geen nieuwsbrief is.
  4. Totaal geen verwijzing geven naar meer informatie, ja dat kan positief zijn. De focus blijft nu liggen bij het bellen voor overleg en het enige wat jij moet doen is reageren met een kort antwoord en je telefoonnummer.

Ik wilde dit gewoon even met jullie delen. Persoonlijke mailtjes ben ik dol op, zeker als ze mij wat leuks te vertellen hebben maar neem me niet in de ma(i)ling want dan gaat er bij mij echt een knop om!

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *