Hoe jij je online cursus maakt en verkoopt in 10 stappen

Als u geld wilt verdienen met het verkopen van online cursussen, volgt u deze stappen.

Jij wilt een online bedrijf starten waar je online cursussen verkoopt, maar jij weet niet waar je moet beginnen. Er is online een overvloed aan informatie en het is overweldigend om alles te doorgronden. Gelukkig heb je dit artikel gevonden! Als je enthousiast bent over online onderwijs en er klaar voor bent om het uit te proberen, dan kun je hier aan de slag.

Stap 1: Start met een idee

Je kunt veel tijd besteden aan het onderzoeken van de online leermarkt zonder een cursusidee te volgen, maar je kunt niets maken totdat je je onderwerp kent. Voor de meeste mensen is dit geen probleem (meestal is het onderwerp de inspiratie achter alles), maar zelfs als je eenmaal het algemene onderwerp kent, wil je je idee verfijnen.

Een paar vragen die je jezelf in dit stadium zou moeten stellen zijn bijvoorbeeld: wat is de reikwijdte van je cursus? Is het voor beginners of gevorderden? Wat maakt het uniek?

Zodra u een duidelijk omschreven cursusconcept hebt, is het tijd om het in de markt te testen en te kijken of iemand anders iets soortgelijks doet.

Stap 2: Onderzoek je concurrentie

Het maakt niet uit hoe origineel je denkt dat het cursusidee is, iemand anders heeft waarschijnlijk een soortgelijke gedachte gehad en is misschien al van start gegaan. Wees niet ontmoedigd: dit is eigenlijk een goed teken.

Je kunt veel van je competitie leren. Als jij iemand ziet met een cursusidee dat lijkt op het jouwe, bekijk dan hoe ze hun inhoud aanbieden. Misschien bieden ze een module aan waaraan je niet had gedacht! En als je dingen ziet die niet zo goed werken, kun je ze in je eigen cursus weglaten.

Nog belangrijker is dat de concurrentie aangeeft dat er een markt is voor dat soort cursussen. Als niemand anders een cursusidee als het uwe aanbiedt, kan dit betekenen dat u de eerste bent op de markt, of dat het kan betekenen dat er geen vraag is.

Stap 3: Onderzoek je publiek

Je hebt een idee en hebt de concurrentie uitgezocht. Hoe zit het met je leerlingen?

Geen enkele cursus is universeel aantrekkelijk voor iedereen, en zelfs als een groot publiek mogelijk geïnteresseerd is in jouw cursus, zul jij meer succes hebben als je een op maat gemaakte boodschap aan een specifiek publiek levert in plaats van een cursus ‘one size fits all’ te maken.

Stel dat u bijvoorbeeld online pianoles aanbiedt. Pianolessen voor kinderen die zijn gericht op prijsbewuste huishoudens zijn een wereld verwijderd van premium tutoring-sessies voor volwassenen die misschien al piano spelen, maar toch graag vaardiger willen worden.

Door je publiek te verkleinen, heb je meer kans om je ideale leerling aan te trekken. Zodra je hebt vastgesteld wie die leerling is, zoek je uit hoe je hun behoeften en interesses kunt aanpakken. Het is onwaarschijnlijk dat u volwassen studenten aantrekt door midden in de middag op een doordeweekse dag pianolessen aan te bieden, maar dat is misschien perfect voor kinderen die naar school gaan.

Stap 4: Maak een website waar je de cursus gaat verkopen.

Als je online cursussen wilt verkopen, heb je een website nodig. Gelukkig is het opzetten van een website op een platform zoals WordPress snel en efficiënt, en gezien het brede scala aan plug-ins dat beschikbaar is voor cursusmakers, bespaart je hiermee veel kopzorgen.

Er is een breed scala aan thema’s beschikbaar, zowel gratis als premium-beschikbaar voor WordPress-sites. U kunt met een van deze beginnen en vervolgens naar een aangepaste site upgraden zodra uw cursus winstgevend wordt.

Wanneer u zich voor het eerst aanmeldt voor een WordPress-site, zal uw URL worden gelezen als “yourcoursename.wordpress.com.” Hoewel dit geen probleem is voor persoonlijke blogs, is het niet professioneel genoeg voor een online cursus, dus zorg ervoor dat u de tijd om een ​​domeinnaam aan te schaffen en koppel deze aan jouw WordPress-site.

Je hebt ook een professioneel e-mailadres nodig, zodat je jouw e-maillijst kan uitbreiden en jezelf kunt presenteren als een legitiem bedrijf. Nadat jij jouw website hebt ingesteld, raad ik je aan een professioneel G-Suite-account te kopen en dit te koppelen aan jouw domein, zodat jouw e-mailadres [uwnaam] @ yourcoursename.com is.

Stap 5: Begin met marketing

Yep, that’s right. You should begin marketing your course right away. Start a blog, a podcast, a video series—whatever it takes to get the word out there. It will take time to grow interest, so it’s better to begin growing that audience now, rather than put in all the work to launch a course only to have it go nowhere for months.

You don’t need to put money behind advertising yet, but do create an email sign-up form on your site so you can keep interested future learners updated on your course progress. You may even be able to attract more interest by poling those users to find out what they would most like to see in your course.

Stap 6: Kies het juiste systeem om je cursus aan te bieden

Hoe gaan leerlingen omgaan met de inhoud van je cursus? Het kiezen van het juiste Learning Management System (LMS) kan uw koers bepalen of breken. Kies een systeem dat een deel van de functionaliteit mist die u nodig heeft of dat u geen ruimte geeft om te groeien en het zou uw vermogen om de beste inhoud te leveren kunnen beperken.

Om dit probleem te voorkomen, moet u eerst de belangrijkste kenmerken identificeren die uw LMS moet hebben om aan uw behoeften te voldoen. Verwijder vervolgens alle opties die niet aan deze kenmerken voldoen. Nadat u zich op een shortlist hebt gevestigd, neemt u contact op met het bedrijf en bekijkt u of u hun service kunt testen of demo. Nogmaals, dit al vroeg in het proces doen, zal je helpen begrijpen wat je met je cursus kunt bereiken, en het kan je ideeën geven over hoe je cursusinhoud beter kunt maken.

Stap 7: Ontwikkel je cursus inhoud

Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. U moet een cursusoverzicht maken, materiaal samenstellen, video’s opnemen, quizzen en een hele reeks andere items schrijven, en ze moeten creatief en aantrekkelijk zijn.

Ons beste advies is dat, als het overweldigend begint te voelen, terugschalen. Lanceer met iets kleins en breid uit als de tijd verstrijkt. Je zult verder worden als je een paar maanden een korte microcursus verkoopt die je kunt verbeteren en leren, of als je je lancering voortdurend vertraagt ​​om de volledige cursus in één keer uit te voeren.

Stap 8: Doe een Beta test

Wanneer u klaar bent om uw cursus (of een deel ervan) te starten, is het tijd om te beginnen met testen. Dit is waar uw marketinginspanningen beginnen zijn vruchten af ​​te werpen. Als je de ontwikkeling van je cursus hebt beschreven en geïnteresseerde leerlingen hebt aangetrokken, zou je nu een lijst moeten hebben met contactpersonen om bètatesters te vinden.

Bied testers een stimulans om je cursus vroeg uit te proberen, zoals een paar maanden gratis wanneer de cursus wordt gestart of een downloadbaar e-boek. Ze doen jou een plezier, dus het is alleen maar billijk om hen te compenseren voor hun tijd en moeite (en dit zal een goede wil zijn). Het uitvoeren van de bètatest zelf is net als het lanceren van je cursus, alleen voor een beperkt publiek.

Stap 9: verwerk de beta feedback in de cursus

In een perfecte wereld zijn uw bètatesters dol op de koers, verloopt alles soepel en kunt u vrijwel meteen van bètatest naar lancering gaan. Maar dit gebeurt bijna nooit. Je cursus heeft een aantal problemen of de pacing is mogelijk uitgeschakeld of de inhoud kan verwarrend zijn. Wat het ook is, moet worden opgelost en dat heeft invloed op uw lanceringsschema.

Wees niet ontmoedigd. Dit is tenslotte de reden waarom u de bètatest hebt uitgevoerd. Het is beter om deze feedback eerder te hebben dan om veel negatieve feedback van je cursus te ontvangen als deze eenmaal live is. Neem de feedback op de voet en gebruik deze om je koers zo goed mogelijk te verbeteren.

Stap 10: Bepaal de prijs en start je cursus

Eindelijk, je bent klaar om te gaan. Inmiddels zou je een goed idee moeten hebben van je competitie en je publieksonderzoek van wat een redelijke prijs voor je cursus zou moeten zijn. Het enige dat overblijft is om de prijs in te stellen en te lanceren.

Met je volledige cursus klaar om te beginnen, is dit het moment om wat online advertenties te gaan vertonen. Maar verwaarloos ook uw contentmarketing niet. Blijf uw publiek opbouwen en na verloop van tijd zal de investering die u in uw inhoud doet, zijn vruchten afwerpen.

Moet u al deze stappen volgen om online cursussen te verkopen?

Als je denkt “tien stappen is veel!” – je bent niet verkeerd. Ervaren cursusmakers kunnen er een paar overslaan, en zo kan iemand een snelle spoedcursus doen in iets eenvoudigs.

Maar als je helemaal opnieuw begint en serieus bent om dit een winstgevende onderneming te maken, moet je wat plannen maken. Onderzoek en testen zullen u op de lange termijn helpen, maar u moet dit in evenwicht houden met uw behoefte om iets te hebben dat cursisten kunnen gebruiken.

Zoals we eerder zeiden, begin je klein en itereer als je je overweldigd begint te voelen. Je kunt verbeteren terwijl je gaat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *